Brusand IL

Retningslinjer for leietaker - Brannsikkerhet

1. Leietaker skal ha en person som er ansvarlig for at «Retningslinjer Brann» ved utleie av Ognahallen blir fulgt og at denne personen er tilstede under hele leieperioden/arrangementet. I forhold til risikovurderingen må det settes opp vakter for å ivareta de forskjellige ansvarsområdene. Alle vakter skal ha opplæring i branninstrukser og kjenne til slukkemateriellets plassering og rømningsveiene.

2. Denne personen skal sammen med en representant fra Ognahallen gå gjennom «Retningslinjer Brann» ved utleie av Ognahallen og gjøre seg kjent i bygget.

3. Leietaker skal være kjent med plassering og bruk av brannslanger og pulverapparater.
  • Det er til sammen 3 brannslanger i Ognahallen. Alle slanger rekker 25 meter.
  • Det er 2 slangetromler inne i idrettshallen, en ved utgangsdør i sør, en ved nordre materialrom
  • Det er 1 slangetromler ved inngang øst
  • 1 stk – 2 kg CO2 brannslukker på kjøkken.
  • 1 stk – 5 kg CO2 brannslukker i ventilasjonsrom.
  • 2 stk – 5 kg CO2 brannslukker i teknisk rom
  • 1 stk – 6 liter skum brannslukker i gang 2 etasjeLeietaker skal være kjent med alle 3 rømningsveier ut av Ognahallen.
  1. Det er tre rømningsveier ut fra idrettshallen:
  • Den ene rømningsveien er ut av dører mot sør, på kortveggen ved bord og stollageret
  • Den andre er døra ut i vestibyle/kafeteria på langveggen mot øst i idrettshallen, og så videre ut i friluft
  • Den tredje rømningsveien er på langveggen mot vest, direkte ut på kunstgressbanen.
  • Det er to rømningsveier fra garderobene:
    - Den ene er inn i selve hallen, og så videre ut en av rømningsveiene.
    - Den andre rømningsveien er døra ut til gangen til idrettshallen.

1. Leietaker skal påse at alle rømningsveiene er frie, dvs. at det ikke er plassert bord, stoler eller lignende som kan hindre bruk av disse. Salg til gjester skal ikke være i nærheten av rømningsveier og utganger.

2. Alle branndører skal være lukket, dvs. at dørpumper ikke demontert, at det ikke er kiler under dører eller lignende. Branndører som holdes oppe med «tvang», må være under oppsyn av vakt for umiddelbar lukking ved brann eller utløst brannalarm.

3. Max antall personer i hallen er 1200

4. På kjøkken skal støpsler til kaffetrakter trekkes ut, og vanntilførsel stenges.

5. Branninstruks i Ognahallen:

Ved brann skal ansvarlig leder gjøre følgende:
- Alle som er i hallen skal forlate bygget rolig og samles på parkeringsplassen mot
sør
- Kontroller at det ikke er noen personer igjen i garderober, toaletter eller andre
rom.
- Klær, vesker og lignende skal ikke tas med ut.
- Alle dører og vinduer skal lukkes.
- Lokaliser brannen og prøv å slukke.
- Varsle brannvesenet på 110. Forklar hvem som ringer, hvor det brenner og om alle personer er reddet ut av
bygningen.

Brusand IL